Gebruikersnaam/wachtwoord vergeten?  
Slider
Slider
Image is not available
Slider
Slider
Image is not available
Slider

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 13214 niet laden

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 13284 niet laden

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 14037 niet laden

Ledenbijeenkomst op 9 maart 2017 om 16.00 uur

Op 09 maart 2017

Voor de eerste ledenbijeenkomst 2017 is het VCO bestuur erin geslaagd twee boeiende sprekers over ‘Nudging in financial decision making’ te vinden. Als Compliance Officer heeft u wellicht al met nudging te maken of zal u zeer binnenkort met het fenomeen kennis mogen maken. Tijd dus om u hier meer in te verdiepen! Wij nodigen u dan ook van harte uit om op 9 maart 2017, om 16:00 uur in de Zilveren Toren te Amsterdam, (nabij Amsterdam CS) aan te sluiten. De bijeenkomst wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Onderwerp
Deze bijeenkomst staat in het teken van een gedragspsychologisch onderwerp waarin onderzocht wordt welke middelen effectief ingezet kunnen worden om consumenten op integere wijze te beïnvloeden bij het nemen van de juiste financiële beslissingen. Nudging zorgt ervoor dat consumenten een ‘duwtje in de rug’ krijgen. Belangrijke aanname daarbij is dat de consument veelal op niet-rationele wijze, maar juist meer op een intuïtieve wijze beslissingen neemt.

Sprekers
Tijdens de middag is er voor gekozen om de eerste spreker, dit is Melanie van den Berg, een uiteenzetting te laten geven van het begrip nudging. Melanie is van mening dat voor de Compliance officer een belangrijke rol is weggelegd in het centraal stellen van het klantbelang. Zo kan de Compliance Officer onder meer ‘Evilnudging’ tegengaan in het PARP-proces.
Vervolgens neemt Hannie de Cloe-Vos van de AFM het over en gaat in op de toezichtsaanpak van de AFM. Marktpartijen en de toezichthouders voeren momenteel, en dit gebeurt ook vaak in samenwerking met elkaar, veel experimenten uit om te zien welke aanpak en nudges werken. Daarnaast heeft de AFM een aantal publicaties uitgebracht over dit onderwerp.

Achtergrond sprekers
Melanie van den Berg is in 2006 gepromoveerd aan de Universiteit van Tilburg en heeft daarna haar carrière voorgezet in de financiële sector. Melanie is zelfstandig adviseur en trainer op compliance en juridisch gebied (zie www.berglegal.nl). Daarnaast is zij actief gebleven in de wetenschap. In dit kader doet zij onderzoek naar Nudging in Finance en heeft daarover verschillende publicaties geschreven. Ook spreekt zij over dit onderwerp op congressen en inhouse bij Banken en Verzekeraars.Hannie de Cloe-Vos heeft expertise op het gebied van consumentengedrag en onderzoek. Ze heeft een bachelor marketing en Sociale Psychology en een Master afgerond in Economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg. Economische Psychologie is een specialisatie in Consumentengedrag specifiek ten aanzien van beslisgedrag. Consumentengedrag of Behavioral economics is haar expertisegebied.  Hannie is sinds 2010 in dienst bij de Autoriteit Financiële Markten. Na haar traineeship bij DNB AFM heeft ze vijf jaar voor de afdeling Strategie, Beleid en Internationale Zaken gewerkt. Deze zomer is ze toegevoegd aan het nieuwe team Consumentengedrag binnen het Expertise Centrum. Bij de AFM is ze werkzaam geweest binnen verschillende financiële beslisomgevingen; hypotheken, advisering, consumptief krediet, tweede pijler pensioen en PRIIPs (beleggen).

Locatie:
De Zilveren Toren
Stationsplein 51-53
1012 AB Amsterdam (naast het Centraal Station)
Aanvang: 16.00 uur
Borrel: ca. 18.00 uur